آقای مربّع

آقای مربّع

شیرازیِ 🐨 دانشجویِ دکتری 🎓 ساکن آمریکا 🇺🇸

پیوندهای روزانه

بچه فیل

پنجشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۷، ۱۲:۲۶ ق.ظ

To Grow a Habit


حتما میدونید حیوونای توی سیرک رو چجوری آموزش میدن.

فیل رو به عنوان مثال از بچگی به یه ترکه‌ی درخت میبندن و یه بچه‌فیل هیچوقت اونقدر زور نداره که اون ترکه‌رو بشکنه.

هربار که تلاش میکنه میبینه نمیتونه و عادت میکنه به آروم گرفتن، جوری که وقتی بزرگ‌هم میشه فیل رو با یه ترکه به همون ابعاد میبندن ولی حتی به ذهنش هم نمیرسه که شاید الان شرایط فرقی کرده باشه.


سگ! 

همیشه وقتی غذا میذارن جلوش همزمان یه زنگی رو هم به صدا در میارن. اینجورری میشه که توی ذهنش اون حس craving غذا و ترشح بزاقش با شنیدن زنگ همزمان میشه و از یجایی به‌بعد حتی اگه غذایی هم درکار نباشه با شنیدن زنگ اون احساس اشتها و ترشح بزاق توش ایجاد میشه.


از این مثالا و آزمایشها زیاده مخصوصا روی موشها و میمون‌ها خیلی نتیجه‌های جالبی هست. شاید شما هم به چک‌کردن تلگرامتون اعتیاد دارید یا به سیگار یا به پرخوری وقتی که ذهنتون مشغوله؟

یا به پر خوابی مثل من وقتی که استرسم از یه حدی بیشتر میشه.



از اینجا کار به دو مرحله تقسیم میشه، اول این که بفهمیم چرا داریم کارایی که انجام میدیمو انجام میدیم؟ ینی اون محرک رو پیدا کنیم و دقیقا مثلا این که سر یه سیمو بگیریم و دنبال کنیم ببینیم کلیدش به کجا یا کجاها وصله. اینجوری میشه صرفا شروع کرد به از بین بردن عادتهای بد و اما قسمت جالب اینه که دقیقا از همین مکانیزم میشه واسه به وجود آوردن عادتای خوب استفاده کرد.

دقیقا به همون روشی که به سیگار معتاد شدی میتونی خودتو به ورزش معتاد کنی اگه یادش بگیری.



منبع: کتاب The Power of Habit + سخنرانی‌های Tony Robbins



  • ۹۷/۰۱/۳۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی